På tal om Religion..

Ja, med tanke på hur sjukt många läsare vi så snabbt har fått, tänkte jag berätta någon om mig. För övrigt, det är ”F” som skriver.

Såg att min kollega ”A” hade yttrat sig om sin kalla bekantskap med Birro. Och som den religiösa brevduva han är.

Jag är ateist. Jag tror inte att det finns någon Gud. Jag tror inte att det finns något liv efter döden. Jag tror att man ruttnar och så händer inget mer. Jag tror på vetenskapen. Jag har inte egentligen något problem med religiösa människor, men bara till en viss del. I det stora hela tycker jag religion och troende skapar mer problem än vad det är till nytta. Folk dör på grund av det. Okej, det kan säkert hjälpa exempelvis knarkare som har det svårt, och som då via kyrkan kan hitta någon trygghet i form av vänner och stöttning. Men att du skall hamna i himmelen efter livet är enligt mig bland det löjligaste jag har hört.

Jag citerar Ricky Gervais: ”Om då Gud fanns, varför gjorde han mig till ateist?”

Som avslutning tycker jag ni borde kolla på detta klippet. En av Sveriges förebilder Stellan Skarsgård pratar om religion och friskolor.

-F.

Kommentera

